Sunday 25 December 2011

bila aku kene sekolah

Pada suatu petang, aku pergi ke rumah mak usu aku di Ampangan..Ampangan Seremban tau, bukannye Ampang..


''Assalamualaikummmmmmmm" aku memberi salam dengan 6 harkat..1 kampung dengar kot..excited jumpa mak saudara..

"waalaikumussalammmmmmmm" mak usu aku pon menjawab salam ..
"masuklah "sambung mak usu..

Aku pon masuk, berborak-borak ngan mak usu aku,mak usu aku hidangkan air pebret aku..air kupi cap tupai..memang pebret aku..dulu waktu abah aku pegi haji, aku duduk umah busu..aku snaggup jalan kaki ke kedao botak depan tu semata-mata nak beli kupi cap tupai.

KUPI = KOPI.

Lepas bla..bla..bla...mirul pegi mana?..bla...bla..bla...cimboi hujung kampung sihat ke tak?....bal..bla..bla..ayam berapa ekor kene curi..bla..bla..bla...busu pon kate dia nak solat asar jap...

"nis, ko duduk dulu ye, busu nak gi solat asar jap"
"ok busu"

Aku pon usha-usha dapur(nak tengok lah tu ade makanan ke tak,mak usu aku masak memang sedap..hehe),
tengok-tengok tv,tengok-tengok reban ayam busu...
last-last aku masuk bilik bujang anak-anak busu..hehe..umah busu dah macam umah aku,busu dah macam mak aku, anak-anak busu dah macam anak  adik aku. So, memang aku redah je masuk.busu ade 4 orang anak..sumo ea lelaki..
Aku ingat lagi waktu ngandung anak yang last, dia berhangan nak anak pompuan..Hari-hari kata anak perempuan..Satu hari dia balik dari check-up dari klinik rekha semban tu..

"Camno busu,dah scan ko bolom" tanye aku
"dah" jawab busu
"anak apo" aku sambung balik
"bertolor gak" jawab mak usu aku lastnye..
"hehe,dah rezeki anak lelaki"...

So,anak dia memang sume lelaki..tapi kacak-kacak..anak no 2 dia ari tu baru dapat 8A.rezeki busu..walaupon busu duduk kg, kehidupan agak payah gak, tapi busu memang seorang wanita yang tabah,baik hati,pemurah..dan kalau aku ade problem, memang aku akan jumpa busu..busu akan bagi nasihat yang terbaik...kadang-kadang nak nangis depan busu..ye,aku sayang mak usu aku..mak usu aku selalu citer pasal arwah mak aku..

family busu,pak usu keje waktu ni kat royal adephi

busu yang banyak bagi nasihat berguna kat aku


gambar atas gambar mak usu aku...yang pakai songkok tu dapat 8A ari tu,,kadang-kadang aku rasa sekejap je bebudak ni dah bujang..dulu waktu diorang kecik,aku lah yang mandikan,aku yang banyak kali suapkan makanan sampai terliur-liur sebab bulan pose suap diorang makan nasi letak telur ngan kicap..sedap woo

aku nak citer ape tadi ye,oh,aku masuk umah anak dia..
waktu tu anak lelaki dia yang kecik 2 orang tu ade..aiman dan abird..sebenarnya nama abird afwan afif,tapi tak tahu lah mana datang ke abird tu...

aku tengok diorang tengah main game kat tv tu..video game



lepas tu aku pon tanye kat bebudak ni..

"bile beli tv baru ni aman?" tanye aku
"atok paya jaras bagi" jawab aman a.k.a aiman

"video game ni?" tanye aku lagi
"along iwan bagi" jawab abird lak

jawab diorang berdua..

lepas tu diorang tambah lagi 1 pernyataan yang buat aku terkedu...diorang baru umur 10 dan 11 tahun, tapi bende ni boleh keluar dari mulut diorang..diorang pandang aku dan kate..


"KITORANG TAK KISAH,APA SEMUA ORANG BAGI,
KITORANG TERIMA, 
APA MAMA MASAK,
APE LAUK YANG ADE,
KITORANG MAKAN"
KITORANG BERSYUKUR DENGAN APA YANG ADA, KITORANG BERSYUKUR DENGAN SEMUA REZEKI YANG ADA.."

Fuh,aku ternganga..tak sangka diorang paham konsep bersyukur...aku terus muhasabah diri..kadang-kadang lauk umah aku tak habis,esok buang aje..kadang-kadang memilih sangat dalam hidup ni,kadang-kadang tak bersyukur...

Abang aku dah gelak je kat tepi tu,padan muko banyak sangat tanye kan...hahaha..balik tu nak nangis rasa...

Aku tahu ini kejayaan busu aku dalam mendidik anak-anak dia..Walaupon hidup agak sederhana,tapi busu tak penah merungut yang bukan-bukan..ape orang bagi dia amik..kadang-kadang aku datang siap bawak biskut untuk diorang...

p/s : kite kene bersyukur dengan apa yang ada kan

No comments: