Sunday 8 January 2012

bakul siah bab nyonya

Assalamualaikum...
walaupon nak balik kul 5 ni,aku tetap cari masa nak update.lepas ni seminggu kot tak jumpa..bersawang lah blog den.

ni nak tanye...
SAPE SINI ORANG MELAKA?????...
ANGKAT KENING ALA-ALA ZIANA ZAIN SEKARANG..(BOLEH KE?)
aku dulu duduk tampin tau..
sape tak tahu tampin jangan duduk kat tanah melayu ni..
pegi tanah merah...
aku duduk kat kampong belah arwah mak,KAMPUNG TANJUNG RIMAU..
sape penah pegi???
angkat jari kaki...

dulu dekat sana, kalau ade orang kawen kat kampung tu kan,mesti arwah mak long aku pegi.
dah orang panggil kan..
tapi yang uniknya kat sana yang aku ingat sampai sekarang, kalau orang kampung pegi kenduri kawen
mesti ade 1 bende yang wajib diorang nak bawak...

cube teka ape...
BAKUL SIAH...
mesti korang tak tahu kan...(especially bukan orang melaka lah)..



aku letak besar sikit..
nilah dia bakul siah tu..
aku ingat lagi,mak cik-mak cik yang pegi ni mesti berlenggang lenggok bawak bakul siah ni..
yang pegi ngan laki merempit,nak tercabut penutup bakul..hahaha..
aku pon tak ketinggalan jugak jalan kaki lenggang lenggok..

selalunya dia ade dalam 2 atau 3 tingkat.lebih pon ade kot..
masa kat kg aku tu,yang aku ingat..
orang yang pegi umah orang kawen mesti bawak bende ni..
dalam bakul siah tu letak beras..
setiap tingkat letak beras..

bile sampai sana,terus tuju kat 1 tempat..
kat situ mak cik-mak cik lain telah ditugaskan jaga bahagian tu..
diorang amik bakul siah,letak beras dalam 1 guni,dan last diorang akan letak,telur atau cenderahati macam kek ke sebagai ganti dalam bakul siah..
so,datang bawak beras,balik bawaklah telur rebus...
comel kan
macam unik 1 kampung bawak bakul siah..
merah aje..
aku tak tahulah sekarang still buat lagi ke tak
tapi zaman aku darjah 1,2,3 tu still ade lagi..
maybe ade kot sebab dah adat turun temurun..

tulah citer aku..
teringat first time ikut abah aku kat semban pegi umah orang kawen.
aku tanya abah aku.
bah,tak bawak ke bakul siah gi umah orangkawen..
abah aku jawab
ape jadahnya..bawak duit aje..

No comments: